Pro Infrastructura: „Șansele ca autostrada să fie gata până la sfârșitul lui 2023 sunt MINIME, deci probabil vom fi nevoiți să dăm înapoi sute de milioane de euro”

Șansele ca autostrada Lugoj-Deva să fie gata în totalitate până în anul 2023 sunt minime, susține Asociația Pro Infrastructura. Potrivit reprezentanților asociației care monitorizează toate lucrările de infrastructură din România, din această cauză, țara noastră va fi nevoită să înapoieze sute de milioane de euro din fondurile europene primite.

„S-au pierdut 3 ani din cauza bâlbelor șefilor din CNAIR și Ministerul Transporturilor pe lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, cel care conține celebrele tuneluri «pentru urși». Ieri s-a lansat licitația, deși se putea face acest lucru în 2016, problemele fiind cunoscute încă din decembrie 2013 după emiterea Acordului de Mediu. Licitația prevede o valoare estimată de 1,36 miliarde RON (fără TVA) aferentă finalizării lucrărilor pe Secțiunea D (4,03 km care sunt 95% gata din martie 2018) plus proiectarea și execuția Secțiunilor E1 (5,69 km) și E2 (3,44 km, din care 2,12 km sunt cele două vestite tuneluri). Termen? 4 ani. Dacă nu este totul gata până în decembrie 2023, România riscă să piardă finanțarea nerambursabilă pentru acest proiect «fazat» care a început în POS-T 2007-2013 și TREBUIE să fie încheiat în POIM 2014-2020, deci maxim până în 2023 (clauza n+3), cerință scrisă negru pe alb și în caietul de sarcini! Șansele ca autostrada să fie gata până la sfârșitul lui 2023 sunt MINIME, deci probabil vom fi nevoiți să dăm înapoi sute de milioane de euro din fondurile europene primite”, susțin reprezentanții Asociației Pro Infrastructura.

Potrivit aceleiași surse, situația este și mai gravă pe Secțiunea E2, unde Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pune la dispoziția ofertanților niște linii trasate grosier pe o planșă cu pozițiile kilometrice ale tunelurilor. Asociația Pro Infrastructura susține că nu există studii geotehnice serioase în zonă.

„De exemplu, chiar Institutul Geologic Român (contractat de CNAIR), spune că nu există un foraj mai adânc de 35 m la tunelul care este proiectat să ajungă la 70 metri, recomandând un foraj geotehnic la 100 m adâncime. Fără studii de teren de calitate, constructorilor serioși le va fi extrem de greu să pună pe masă o ofertă realistă și competitivă: unii nici nu vor participa, iar ceilalți vor da prețuri foarte ridicate ca să-și acopere riscurile. De ce s-a reziliat aiurea contractul cu Salini-Impregilo înainte de a finaliza Secțiunile D și E1?! De ce a fost ministrul Cuc la Bruxelles în 2017 ca să ceară experților europeni să renunțe la tuneluri?! De ce s-a lansat abia acum o licitație care, în cel mai rău caz, trebuia pornită imediat după revizuirea Acordului de Mediu din decembrie 2016?! Întrebări retorice. Prostia, incompetența crasă, mândria stupidă și fuga de răspundere demonstrate de Directorii Generali ai CNAIR și miniștrii Transporturilor sunt criminale, la propriu. Întârzierea de MINIM 3 ANI se traduce în vieți pierdute în accidentele de pe DN68A”, mai spun reprezentanții asociației.

Sursa foto: Asociația Pro Infrastuctura

Adauga comentariu