Primăria Municipiului Deva s-a retras din „Salvital” și vrea să-i lase desculți pe paramedicii SMURD. O parte din banii pe care i-a alocat ca sponsorizare vor fi recuperați!

Paramedicii SMURD, „înrolați” în cadrul Asociației „SALVITAL” Hunedoara, primesc o nouă lovitură, în plină luptă cu pandemia de Covid-19.

Primăria Municipiului Deva s-a retras din „Salvital”, ceea ce înseamnă că bugetul asociației va fi mai mic. Totodată, autoritățile locale devene au refuzat de la decontare o sumă de bani, din care au fost cumpărate 80 de perechi de bocanci pentru paramedici, anunțând că vor recupera banii cheltuiți. 

În data de 31 martie 2020, Consiliul Local Deva a aprobat o Hotărâre de asociere cu „Salvital”, în baza căreia a alocat suma de 100.000 de lei, „în vederea achiziționării echipamentelor speciale necesare pentru desfășurarea activității paramedicilor angajați, în condiții de siguranță”. Din acești bani, asociația a achiziționat încălțări de protecție pentru paramedici și echipamente anti-Covid, în valoare totală de 72.028 de lei, iar actele de achiziție au fost trimise Primăriei Municipiului Deva, pentru justificare. Drept răspuns, municipalitatea a trimis o înștiințare conducerii asociației, în care precizează că va trece la recuperarea sumei cheltuite pe bocanci, deoarece banii nu erau destinați pentru astfel de echipamente, invocând că nu s-a respectat o dispoziție a secretarului de stat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, din data de 14 aprilie 2020, dispoziție dată ulterior aprobării Hotărârii CL de asociere. 

„Suma de 47.504 de lei, care reprezintă contravaloarea bocancilor achiziționați ca echipament de protecție a personalului paramedical, nu respectă prevederile contractului mai sus menționat. La analiza acestui aspect s-a ținut cont de faptul că scopul asocierii care a stat la baza contractului a fost combaterea răspândirii coronavirusului SARS-Cov-2. În Dispoziția nr. 577/14.04.2020 a secretarului de stat, șeful Departamentului pentru Situații de Urgență din cadrul Ministerului Afacerilor Interne sunt specificate normele de protecție a personalului din structurile SMURD, iar în aceste norme nu se găsesc bocancii achiziționați în acest scop. De asemenea, Regulile privind utilizarea rațională a echipamentului de protecție pe timpul executării misiunilor specifice Covid-19, elaborate în conformitate cu recomandările Organizației Mondiale a Sănătății și transmise către toate inspectoratele pentru situații de urgență prin adresa nr. 1181/07.04.2020, în care sunt precizate tipul de echipamente de protecție, în funcție de activitatea prestată, nu fac referire la bocanci. Având în vedere cele prezentate mai sus, ne menținem punctul de vedere exprimat anterior și vă comunicăm că suma de 47.504 de lei, nu este luată în calcul la decontare. 

De asemenea, ținând cont de prevederile art.54, pct.9 din Legea 273/2006 privind finanțele publice, potrivit căruia «...sumele reprezentând plăți în avans,..., și nejustificate prin bunuri livrate, lucrări executate și servicii prestate, până la sfârșitul anului în condițiile prevederilor contractuale, vor fi recuperate de către instituțiile publice care au acordat avansurile și se vor restitui bugetului din care au fost avansate», ne vedem în situația de a face demersurile legale pentru recuperarea sumelor nejustificate”, se arată în adresa Primăriei Deva. 

Directorul Asociației Salvital, Andrei Mihuț, a explicat că bocancii au fost cumpărați ca parte a echipamentelor de protecție și, în condițiile în care, asociația are asigurate stocuri de echipamente anti-Covid. Acesta a mai explicat că, în contractul de sponsorizare dintre Primăria Deva și Asociația „Salvital” s-a stipulat că suma de 100.000 de lei poate fi cheltuită pentru achiziționarea de echipamente de protecție, fără să se precizeze că acele echipamente sunt doar din categoria celor speciale pentru intervențiile „Covid”. 

„Între municipiul Deva și Asociația «Salvital» a fost încheiat un contract de asociere, care avea ca obiect «prevenirea și combaterea virusului SARS-Cov-2, achiziționare de echipamente speciale», dar, în contract nu se menționează ce se înțelege prin echipamente speciale. Ce se poate cumpăra și ce nu se poate cumpăra. În urma discuțiilor pe care le-am avut cu paramedicii, am achiziționat mănuși, măști, dezinfectanți, combinezoane și bocanci. Documentele pentru justificarea achizițiilor le-am trimis la Primăria Deva. Ulterior, am primit o adresă prin care am fost înștiințați că bocancii nu pot fi luați în considere la justificarea sumelor cheltuite”, a declarat Mihuț. 

În ultimii ani, Asociația „Salvital” s-a confruntat cu probleme financiare majore, existând situații în care nu avea bani pentru salariile paramedicilor. Context în care, echipamentele de protecție și dotările tehnice ale echipajelor de prim-ajutor au fost lăsate pe un loc secundar. Este pentru prima dată în ultimii trei ani când salvatorii au primit încălțări cu titlul de echipament de protecție, așa cum, de altfel, prevede legea pentru toți angajații din structurile care intervin în teren în situații de urgență. 

„Normal ar trebui să primim bocanci în fiecare an. Acum, dacă nu mă înșel, nu s-au mai achiziționat de trei-patru ani, din lipsă de bani. (...) Am achiziționat bocancii, în condițiile în care nu-i aveam și era nevoie de acești bocanci. Nu pot să acuz primăria sau asociația de nimic. Important este că s-au achiziționat și că ne ajută în intervențiile pe care le facem zi de zi. Că sunt intervenții Covid, că nu sunt, ne ajută foarte mult. Deocamdată suntem în aer, dar să sperăm că vom putea trece și peste situația aceasta. Suntem destul de maturi și de trecuți prin viață, ca să ne dăm seama despre ceea ce este bine și ceea ce e rău”, a declarat Cristian Albu, asistent medical coordonator în cadrul Asociației „Salvital”. 

Nu este singura dezasociere a Primăriei Deva de paramedicii SMURD. În ședința din 22 octombrie, la inițiativa primarului Florin Oancea, Consiliul Local a aprobat o Hotărâre de retragere din „Salvital”, respectiv sistarea plății cotizației de 10 lei pe an de locuitor către asociație. Motivul retragerii a fost faptul că paramedicii SMURD (SALVITAL) urmează să fie preluați în structurile Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Hunedoara, lucru care, deocamdată nu se știe sigur când se va întâmpla. Primarul Florin Oancea nu a putut fi contactat pentru un punct de vedere pe acest subiect. 

„Având în vedere prevederile art.3, alin. (2) din Legea nr. 78 din 11.06.2020 privind aprobarea Programului-pilot de preluare a personalului angajat cu pregătire paramedicală din cadrul echipajelor SMURD specializate în acordarea primului ajutor calificat, aflate în finanțarea autorităților locale , unde se prevede că, preluarea  personalului în cauză se realizează în termen de 4 luni de la intrarea în vigoare a legii, iar data limită în acest sens este 22.10.2020, din motive independente de activitățile desfășurate de Inspectoratul pentru Situații de Urgență «Iancu de Hunedoara» al județului Hunedoara, preluarea personalului angajat cu pregătire paramedicală din cadrul echipajelor SMURD specializate în acordarea primului ajutor calificat, nu poate fi efectuată în termenul stabilit de lege”, au explicat reprezentanții ISU Hunedoara, într-un răpuns adresat Asociației „Salvital”. 

Hunedoara a fost al doilea județ din țară, după Mureș, unde au fost înființate echipaje SMURD. Pe atunci, echipajele SMURD erau coordonate de asociații non-profit, ulterior fiind înființate în cadrul Inspectoratului General pentru Situații de Urgență (IGSU). Prin urmare, în județ, a fost creată Asociația „SALVITAL” cu scopul de a coordona activitatea paramedicilor SMURD. Din asociație fac parte Consiliul Județean Hunedoara și mai multe primării din județ, care plătesc anual o cotizație pentru a finanța activitatea salvatorilor. 

Deoarece, în majoritatea județelor din țară activitatea paramedicilor este finanțată direct de la Guvern, excepție făcând patru județe, printre care și Hunedoara, autoritățile locale și reprezentanții Asociației „Salvital” au făcut demersuri pentru ca și paramedicii hunedoreni să fie trecuți la Inspetcoratul pentru Situații de Urgență (ISU) Hunedoara. Mai ales că, există discrepanțe mari între nivelul salarizării paramedicilor de la Salvital și cel al paramedicilor din structurile IGSU. 

Nu este pentru prima dată când paramedicii SMURD sunt „oaia neagră” a sistemului medical de urgență din județ. La debutul pandemiei de Covid-19, atunci când s-au luat măsuri de protecție sanitară excepționale, paramedicii de la „Salvital” nu aveau bani de echipamente și aveau restanțe la plata salariilor. Aceștia au fost nevoiți să meargă la intervenții în costume de zugrav, pe care și le-au achiziționat din banii lor. 

Adauga comentariu