Primăria Municipiului Deva a plătit aproape un milion de lei pentru deszăpezirea străzilor, pe luna ianuarie. Un consilier local susține că a descoperit mai multe nereguli în prestarea serviciului

Primăria Municipiului Deva a plătit pentru deszăpezirea străzilor, pe o singură lună, aproape un milion de lei. Serviciile de deszăpezire și întreținere a arterelor rutiere pe timp de iarnă sunt asigurate de SC Salubritate SA Deva, în baza unui contract multianual, încheiat în 2020, între municipalitate și firma menționată.

Conform actelor contabile, Primăria Municipiului Deva a plătit către SC Salubritate SA pentru deszăpezirea arterelor rutiere din oraș, pe luna ianuarie, 923.623,91 de lei. Suma a fost alocată pentru două tipuri de lucrări, respectiv „Împrăștiat mecanic material antiderapant cu clorură de sodiu” și „Combaterea poleiului și gheții prin stropire cu clorură de calciu”.

Primăria Deva a cheltuit acești bani, în condițiile în care, în luna ianuarie 2021, temperaturile înregistrate în termometre au fost predominant pozitive atât pe timp de zi, cât și de noapte. Mai mult de atât, în Deva, în prima lună a anului ninsorile au fost neînsemnate. 

Consilierul local al AUR, Marius Mane, susține că există mai multe nereguli în prestarea serviciului de deszăpezire în Deva, iar suma pe care a plătit-o primăria i se pare exagerată.

„Suma mi se pare exagerată, având în vedere că, ori au fost lipsiți de inteligență, ori au făcut o chestie la care ei nu credeau că poate să-i mai întrebe cineva. Ei decontează deszăpezire, protecție împotriva înghețului și poleiului cu clorură de calciu, dar pe documentele pe care le-am văzut, cele care mi le-au prezentat, pentru că a trebuit să mă rog de ei să-mi aducă documente, apărea nisip cu clorură de sodiu și clorură de sodiu plus sare, adică sare plus sare, în loc de clorură de calciu. E de noaptea minții să faci deszăpezire, amestecând sare cu sare (foto jos). În contract, sunt prevăzute mai multe materiale, respectiv nisip cu sare sau clorură de calciu, care, de fapt, este o substanță lichidă, pe care trebuie să o împrăștii cu o cisternă, nu cu râșnița din spatele autoutilitarei, cu care împrăștii materiale solide”, a explicat Marius Mane.

Consilierul local AUR a mai explicat că, deși deszăpezirea străzilor se face doar în zona în care circulă autoturisme, la decontare este inclusă și suprafața ocupată de mașinile parcate.

„I-am întrebat: domnule, cum ați reușit să împrăștiați și în zonele în care erau parcate mașini. Pentru că sărărița are o înălțime de, aproximativ, 50 de centimetri, iar garda la sol a mașinii este de până la 15 centimetri și nu se ajunge acolo. Vă dau un exemplu, pe întreaga lungime a unui bulevard, care a fost trecut la deszăpezire, erau parcate mașini și ei au trecut la decontare exact suprafața bulevardului. Ca și cum s-ar fi făcut deszăpezirea pe 24 de metri lățime, cât are tot bulevardul. Nu comentez lungimea, că poate s-au plimbat dintr-un capăt în altul, dar lățimea nu este aceeași. Pentru că ambele părți ale bulevardului sunt ocupate ca parcare cu câte 3,5 metri. Ceea ce înseamnă că din 24 de metri, trebuie scăzuți 7 metri și rămâi cu 17 metri, ori lungimea și care nu are cum să rezulte exact suprafața pe care o are întreg bulevardul”, a precizat consilierul local.

„Ei s-au gândit că până acum nu i-a întrebat nimeni, iar Curtea de Conturi a fost de acord. Dar asta nu e problema mea. Problema mea este că nu au făcut deszăpezirea cu ceea ce au trecut în acte. Ei zic că au făcut cu clorură de calciu, care-i 280 de lei pe o mie de metri pătrați, față de nisip cu sare, care costă 58 de lei pe o mie de metri pătrați”, a punctat consilierul local.

Activitatea de deszărezire trebuie monitorizată, conform contractului, iar fiecare activitate sau material folosit la deszăpezire trebuie notate zilnic în „Jurnalul de activități pe timp de iarnă”. Un registru care, în realitate, nu are toate rubricile prevăzute în caietul de sarcini, precum cantitatea și tipul de materiale folosite sau condițiile meteo (foto jos).

Contractul „pentru delegarea gestiunii prin concesiune a activității de curățare și transportul zăpezii de pe căile publice și menținerea în funcțiune a acestora pe timp de polei sau de îngheț” a fost semnat între Primăria Deva și SC Salubritate SA Deva, în decembrie 2020. Perioada pentru care a fost semnat este de patru ani. 

 

 

 

 

 

Adauga comentariu