Județul Hunedoara, transformat într-o mare groapă de gunoi de frica pierderii a 68 de milioane de euro. Firma care colectează deșeurile - Brai-Căta - nu a avut timp nici să își cumpere mașini

Județul Hunedoara fierbe de la sfârșitul anului trecut, de când firma care a câștigat licitații pentru mai toate zonele județului a intrat în „pâine” forțat. Deși, la licitații, societatea s-a angajat că va avea mașini suficiente pentru a ridica gunoiul, acest lucru nu se întâmplă. Asta pentru că, conform contractului, termenul de mobilizare era de 120 de zile, dar dacă Consiliul Județean l-ar fi respectat ar fi depășit termenul de 1 ianuarie 2019, și astfel ar fi fost obligat să dea înapoi toți banii europeni pe care i-a primit pentru a face funcțional Sistemul Integrat de Gestionare a Deșeurilor. Așa se face că termenul a fost scurtat la 30 de zile, iar SC Brai-Căta a intrat în vâltoarea acestor contracte nepregătită.

În Deva, de la sfârșitul anului trecut, gunoiul este ridicat haotic, iar în unele zone mașinile nici nu au ajuns. La fel s-a întâmplat și la Șoimuș și Ilia. 

„Astăzi am avut o ședință și la Deva, iar acum s-a întors monitorul de pe zona Șoimuș-Ilia. În Șoimuș și Ilia nu s-a ridicat gunoiul. Facem ordine de conformare, și o să aibă la dispoziție 24 de ore ca să ridice gunoaiele. Am făcut un plan și pentru Deva. Se vor suplimenta și numărul de mașini, dar se va prelungi și programul de colectare. În prezent, Brai-Căta acționează pe Deva cu patru mașini, dar de astăzi vor fi șase”, a declarat Eduard Felciuc, director executiv ADI Deșeuri.

„Dimineață am avut o întâlnire cu reprezenanții firmei și cu cei ai ADI Deșeuri. Au recunoscut că au fost depășiți de situație. Ei, în contract, aveau 120 de zile de mobilizare... Au convenit că suplimentează numărul de mașini, vor crește programul de colectare și vor mai aduce mașini din alte zone, după-masa, pentru ca până la finalul săptămânii să rezolve toate problemele”, a declarat și primarul Devei, Florin Oancea.

Societatea Brai-Căta circulă astăzi, prin Deva, cu mașinile fostului operator, respectiv SC Salubritate SA, pe care le-a închiriat pentru a-și putea face treaba. 

„Ne-au prezentat un contract, pe care ei l-au semnat în luna noiembrie, prin care ei trebuiau să primească mașini noi. Ei (operatorii economici) vin la licitație cu mașini, dar le pot înlocui. Proiectul le dă voie. Doar să respecte caracteristicile tehnice și capacitățile. În luna noiembrie, când ei știau că sunt câștigători, s-a semnat un contract de livrare de mașini, cu termen de 120 de zile. Dumneavoastră știți foarte bine că termenul de mobilizare a fost redus la 30 de zile, pentru a închide sistemul și pentru a nu risca să dăm cele 68 de milioane de euro înapoi. A fost făcută toată treaba pe repede-înainte și e normal să apară anumite disfuncționalități”, mai spune Eduard Felciuc, directorul executiv al ADI Deșeuri.

Societatea Brai-Căta va primi, pentru zona 3 Deva, care cuprinde 37 de UAT-uri - și patru mașini de la primării.

„Ei au licitat pentru zona 3 – Deva 18 autogunoiere, 3 mașini de transport containere, 2 de spălare recipienți și două de monitorizare. Mai este o problemă, pentru că ei trebuiau să primească patru mașini în sistem, de la UAT-urile noastre: mașina de la Cerbăl, de la Ghelari, de la Șoimuș și una de la Certej. Singura mașina dată în termen a fost cea de la Certej, cea de la Șoimuș a fost predată cu o zi mai târziu, mașina de la Ghelari a ajuns abia ieri, pentru a fost stricată, iar cea de la Cerbăl a fost achiziționată pe fonduri AFIR, și încă nu s-a terminat perioada de monitorizare a ei. Se pare că, cel mai devreme mașina poate fi predată după 6 februarie”, susține Felciuc.

Proiectul „Sistemul Integrat de Gestionare a Deșeurilor” a fost implementat din fonduri europene și a prespus două faze, cea de construire a logisticii (deponeul ecologic, stații de sorare etc) și cea de punere în funcțiune (colectare, sortare, depozitare a deșeurilor). În 2015, a fost încheiată etapa de construire a bazei logistice. Pentru colectarea deșeurilor, județul a fost împărțit în patru zone, respectiv Zona 1 - Brad, Zona 2 - Hațeg, Zona 3 - Deva, Zona 4 - Valea Jiului. 

Sursa foto: Mădălina Rotaru/Facebook

Adauga comentariu