Asociația Pro Infrastructura: „Prostia CNAIR lovește din nou! Victima este vestita secțiune de 3,3 km care conține tunelurile de pe lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva”

Celebrul lot cu tuneluri pentru urși de pe autostrada Lugoj-Deva revine din nou în discuții, după ce Compania Națională de Autostrăzi și Infrastructură Rutieră (CNAIR) a lansat, ieri, o licitație pentru realizarea forajelor. Membrii Asociației Pro Infrastructură spun, într-o postare pe pagina de Facebook, că totul e o „glumă proastă” a autorităților și că autostrada Lugoj-Deva este lovită de „prostia CNAIR”. Potrivit asociației, prețul pe care compania este pregătită să îl ofere pentru efectuarea forajelor este extrem de mic, iar în urma acestora nu vom rămâne decât cu „maculatură ieftină”.

„Prostia CNAIR lovește din nou! "Victima" este vestita secțiune de 3,3 km care conține tunelurile de pe lotul 2 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva, veriga lipsă din Coridorul European dintre Sibiu și Nădlac.

Un scurt istoric al telenovelei Lugoj-Deva. Tronsonul a fost licitat în 2012, contractul fiind semnat în 2013. Însă acordul de mediu emis ulterior a modificat o serie de soluții inițiale, printre care apariția celebrelor tuneluri, variantă prin care se evită săpături (deblee) adânci de peste 40 de metri. Cum contractul parafat nu coincidea cu acordul de mediu, s-a produs un blocaj complet.

Situația părea că se rezolvă în 2016. Constructorul a făcut proiectul tehnic pentru tuneluri, inclusiv forajele geotehnice de mare adâncime. CNAIR și-a asumat că îl preia, scoate din contract cei 3,3 km și îi licitează pe baza proiectului realizat de antreprenor.

Doar că s-a ales praful de acest plan în 2017 când dezastruosul Director General al CNAIR Ștefan Ioniță a reziliat contractul fără să mai ia proiectul tehnic. De atunci nu au mai mișcat un deget. Ieri, în ceasul al doisprezecelea, au lansat licitația forajelor geotehnice aferente zonei cu tuneluri, foraje DEJA executate în 2016, dar neplătite de CNAIR.

Povestea halucinantă nu se termină aici. Licitația pornită ieri este o glumă proastă. Se cer cel puțin 37 de foraje geotehnice de mare adâncime (unele pot ajunge chiar la 80 de metri) în bugetul total de 1 milion de lei. Prețul pieței este aproximativ 250 euro pentru un singur metru de foraj.

Faceți singuri calculele. Banii puși la dispoziție nu sunt suficienți! Rezultatul? Vom avea o maculatură ieftină care nu poate fi o bază solidă pentru execuția unor tuneluri de peste 2 km lungime.

Nu urșii și liliecii stau în calea autostrăzilor, ci incompetenții și politrucii care o dau în bară iar și iar. Putem spera la o infrastructură rutieră decentă într-un orizont de timp rezonabil doar cu oameni noi, competenți, profesioniști, cu experiență la nivel internațional”, scriu cei de la Asociația Pro Infrastructura.

În anul 2016, firma care trebuia să construiască acest trons a realizat proiectul tehnic pentru tuneluri și forajele geotehnice, însă, un an mai târziu, directorul general al CNAIR de la aceea vreme, Ștefan Ioniță, a decis să rezilieze contractul, fără a prelua și proiectul tehnic. După doi ani în care pe lotul de 3,3 km nu s-a întâmplat nimic, săptămâna aceasta, CNAIR a scos la licitație realizarea forajelor geotehnice efectuate deja de fostul constructor, dar neplătite.

Finalizarea celor 13 kilometri din autostrada Lugoj-Deva, care în momentul de față nu au constructor, secțiunile D, E1 și E2 din lotul 2, ar putea dura și mai mult de 5 ani. Asta înseamnă, că ani buni de acum înainte între Margina și Holdea șoferii vor circula tot pe DN68A.

Lotul 3, Coșevița-Ilia, și lotul 4, Ilia-Șoimuș, vor fi date în folosință, cel mai probabil, în toamna acestui an. 

Sursa foto: Facebook/Asociația Pro Infrastructura

Adauga comentariu