NEWS ALERT. Constructorul lotului III al autostrăzii Lugoj-Deva a dat în judecată CNAIR. Compania de Drumuri a reziliat contractul cu antreprenorul săptămâna trecută

Asocierea Teloxim Con – Comsa SAU – Aldesa Construcciones – Arcadis Eurometudes a dat în judecată CNAIR, după decizia de reziliere a contractului pentru lotul III al autostrăzii Lugoj-Deva. Dosarul a fost înregistrat ieri la Tribunalul București și are drept obiect „ordonanță președințială”. Deocamdată, nu a fost stabilit un prim termen de judecată.

La finalul lunii august, CNAIR a decis unilateral rezilierea contractului pentru lotul III al autostrăzii Lugoj-Deva, deși acesta se afla la un stadiu de 99% stadiu fizic. Tronsonul a fost preluat de Compania de Drumuri, care, de nouă zile, nu efectuază nicio lucrare pe acest lot, pentru a-l putea da în trafic.

Lotul era finalizat încă de la mijlocul lunii august, însă o comisie de la CNAIR a refuzat începerea procedurilor de recepţie pentru cei 21 de kilometri construiţi între Ilia şi Holdea. Compania a decis să deschidă doar lotul 4 din Autostrada Lugoj-Deva şi să preia forțat de la constructorul lotului III bretelele care să permită descărcarea traficului.

Constructorul a transmis că Ministerul Transporturilor a reziliat contractul în mod abuziv şi ia în calcul să acţioneze statul român în judecată. În comunicatului de presă transmis de antreprenorul spaniol, imediat după reziliere, se face referire la șantaj și răzbunare.

Ce spune ministrul Cuc

Ministrul Răzvan Cuc a detaliat, în data de 29 august, pașii care au dus înspre rezilierea contractului.

„Vreau să se înțeleagă foarte bine: noi nu facem recepții de mântuială la autostrăzile din România. Vreau să vă amintesc un lucru, s-a mai forțat o recepție, undeva prin 2014, când s-a recepționat lotul 3, de la Sibiu-Orăștie, și ați văzut ce s-a întâmplat. (...) Eu, pe acest șantier, am făcut până în acest moment, cinci inspecții. Eu nu am grăbit niciodată și nu am spus antreprenorului când să facă recepția. Recepția finală a fost cerută de constructor. Știți foarte bine că, în urmă cu trei săptămâni, m-am deplasat la Hunedoara, unde am avut o discuție cu antreprenorul, el asigurându-ne că se poate face recepția finală. Comisia de recepție a fost de altă părere, inclusiv consultantul. La aceea dată, am discutat cu constructorul și am solicitat să ne dea o parte din autostradă, aproximativ 800 de metri, pentru a putea deschide lotul IV, care era perfect funcțional. S-a opus, dar nouă legea ne permite să facem recepția parțială. Nu erau neconformități și probleme pe acei 800 de metri. Au fost preluați și a fost deschis lotul IV. Atunci, cei de la firma respectivă (Comsa - n.r.) mi-au spus să le facem recepția pe tot lotul, altfel nu ne dau nimic. Compania m-a informat că părerea experților este aceea de a mări perioada de garanție, de la 4 la 10 ani. În același timp, Compania de Autostrăzi a emis o factură de penalități, pentru neremedierea unor neconformități, în timpii în care trebuiau să le remedieze, și pentru întârzierile din contract, în cuantum de 73 de milioane. Totodată, valoarea garanției de bună execuție este de 58 de milioane de lei. Am să vă spun imediat de ce am menționat aceste sume. După ce am făcut vizita la Hunedoara, li s-a dat o perioadă de 10 zile pentru a pune în siguranță (autostrada - n.r.). Și vorbim de gardul perimetral al autostrăzii, vorbim de decolmatarea șanțurilor, pentru asigurarea scurgerilor, pentru a putea fi deschis traficul pe acest lot de autostradă. Firma respectivă a avut 10 zile, iar joia trecută s-au împlinit cele 10 zile”, și-a început relatarea ministrul Transporturilor, în data de 29 august.

Au urmat apoi două runde de negocieri, una la sediul ministerului, iar alta la sediul CNAIR. Ministerul și CNAIR voia extinderea garanției la 10 ani, cu toate că, în contract, perioada de garanție este de 4 ani.

„Aceștia și-au exprimat dorința de a avea o întâlnire cu mine, în cursul zilei de luni, lucru care s-a și întâmplat. Împreună cu CNAIR am discutat solicitările companiei către constructor. Eu la ora 17 am plecat (întâlnirea începuse la ora 15 - n.r.), iar domnul director Scarlat m-a informat că se ajunsese la un consens de principiu, pentru extinderea garanției la o perioadă de 8 ani. La începutul întâlnirii, i-am spus constructorului că sunt două variante, prezentânu-le rapoartele, pozele și toate elementele care sunt favorabile prelungirii garanției și suțin această ipoteză - chiar și dânșii au admis că trebuie prelungită garanția pentru anumite porțiuni din autostradă. Au revenit marți la sediul Companiei, eu mă aflam într-o vizită la Mehedinți, und eau spus următoarele lucruri: că nu mai sunt de acord cu 8 ani de zile, ci sunt de acord să doar doar 7 ani, dar cu anumite condiții: unu, CNAIR să renunțe la acele penalități de 73 de milioane și din totalul garanției de 58 de milioane, să li se returneze o sumă, astfel încât garanția să rămână la valoarea de 11 milioane. I-am spus domnului director că decizia îi aparține, dar nu cred că este normal ca statul român, în condițiile în care au fost identificate probleme, să vină și să spună că: ok, nu îți prelungesc garanția, cu cât ar trebui în mod normal, și rămâne o sumă foarte mică. Eu iau în calcul următorul lucru: dacă, Doamne ferește, apare o problemă la autostradă, și suma de 11 milioane nu acoperă acea remediere care trebuie făcută? Ce se întâmplă? (...) Contractele sunt clare: factura de penalități rămâne, pentru că noi trebuie să știm că banii aceștia vor fi folosiți. Nu știm dacă vor fi probleme în momentul de față, mâine, poimâine, într-o lună, în două luni. Garanția va fi executată, pentru că nu putem să ne jucăm: ba dăm garanție șapte ani, bă dăm opt ani, ba nu mai e 58 de milioane, ba e 11 milioane. Aici nu suntem la piață să negociem. Lucrurile sunt foarte clare și sunt stipulate în contract”, spune ministrul.

Potrivit directorului CNAIR, Sorin Scarlat, acest lot are 60 de neconformități. Potrivit acestuia, sunt probleme la grosimea asfaltului, în 19 puncte din cele 21 de unde au fost luate probe. Ministrul Răzvan Cuc spune acum că se va îndrepta penal împotriva consultantului, care avea obligația să verifice calitatea lucrărilor, dar și împotriva fostelor conduceri ale CNAIR, care au avizat la plată lucrări neconforme, spune el.

În tot acest timp, în care avem o autostradă muzeu, pe care nu o putem folosi, șoferii sunt nevoiți să circule pe DN68A, un drum plin de gropi și care a făcut în ultimii ani sute de victime.

 

Adauga comentariu